روتین مناسب پوست نرمال


راهنمای روتین مناسب پوست نرمال

قبل از آنکه به بررسی جزئیات و مراحل روتین مناسب پوست نرمال بپردازیم، ابتدا چگونگی ویژگی‌های پوست نرمال یا معمولی را بررسی می‌کنیم: 

پوست نرمال در واقع به عنوان چیزی که نیست تعریف می‌شود: نه چرب و نه خشک است و به ندرت حساس و مشکل ساز می‌شود. با داشتن چنین پوستی، ممکن است تمایل به رسیدگی آن نداشته باشید، چون فکر می‌کنید پوست بسیار خوبی دارم که نیازی به روتین پوستی و رسیدگی ندارد. این یک طرز فکر اشتباه است چون حتی پوست نرمال هم اگر شرایط خوبی نداشته باشد و از آن حفاظت نشود تغییر کرده و دچار مشکل می‌شود.

پوست "نرمال" چیست؟

پوست اگر بیش از حد چرب یا خشک نباشد و با هیچ گونه نگرانی یا شرایط پوستی مداوم مواجه نباشد، به عنوان “پوست طبیعی یا نرمال” طبقه‌بندی می‌شود. این نوع پوست سالم، متعادل و دارای سطوح یکنواختی از رطوبت و هیدراتاسیون می‌باشد. همانطور که گفته شد پوست معمولی می‌تواند تغییرات جزئی در چربی و خشکی پوست را تجربه کند همچنین گاه به گاه  با قرار گیری در معرض عوامل استرس زای محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی محیطی مشکلاتی را تجربه می‌کند.

به دلیل تعادل سالمی که بین چربی و آب برقرار است، پوست نرمال احساس یکنواخت و متعادلی داشته همچنین به سادگی می تواند کار خود را به بهترین شکل انجام دهد یعنی می‌تواند یک مانع، حذف کننده، احیا کننده و جاذب باشد. اگر پوست شما نرمال است کافیست یک روتین مناسب پوستتان را به شکل منظم تکرار کنید.

روتین مناسب پوست نرمال

مشخصه‌های پوست نرمال

منافذی که به سختی قابل مشاهده هستند

منافذ شما به وضوح بزرگ نیستند (که نشانه‌ای از پوست چرب است) در واقع آنها به سختی قابل مشاهده هستند.

پاکسازی احساس خوبی دارد

شوینده فومی، ژل شستشو و یا حتی یک پاک کننده روغنی همگی با پوست شما سازگارند، و همیشه آرام و بدون اتهاب است.

نوسانات بسیار کم در پوست

به ندرت جوش‌‌‌های سر سفید یا سر سیاه را تجربه می‌کنید و اگر هم برایتان پیش می‌آید، معمولاً می‌توانید آن را به بی‌توجهی  و نداشتن یک روتین منظم مراقبت از پوست، پاک نکردن آرایش و کرم ضد آفتاب از صورت و یا نوسانات هورمونی (مانند عادت ماهانه) نسبت دهید.

حداقل حساسیت

شما به محصولات یا مواد جدید مراقبت از پوست واکنش نشان نمی‌دهید. رنگ پوست شما یکدست و صاف بوده و اکثرا با همه‌ی ترکیبات سازگار است.

 

مراحل اصلی روتین پوست نرمال

روتین مناسب پوست نرمال مانند هر روتین دیگری از 6 مرحله اصلی تشکیل می‌شود.

  • شستشو و پاکسازی پوست با شستشو دهنده مناسب آن
  • تونر کردن پوست
  • لایه برداری
  • استفاده از سرم جهت برطرف کردن نگرانی‌های پوستی
  • رطوبت رسانی
  • استفاده از کرم ضد آفتاب

در ابتدا قبل از هر چیز باید پوست خود را با یک محلول مناسب بشویید. اگر پوست‌ نرمال دارید، انتخاب یک پاک‌کننده بستگی به راحتی، سلیقه و علاقه خودتان دارد، زیرا پوست معمولی می‌تواند با ژل، کرم یا روغن پاک‌کننده و یا حتی فوم شستشو هم به خوبی سازگاری کند.

تونینگ کردن پوست (استفاده از تونر) فرآیند پاکسازی را با تامین آبرسانی، رطوبت و مواد مغذی ضروری تکمیل می‌کند تا پوست شما را تا حد امکان سالم نگه دارد.

همچنین مابقی آلودگی را هم از پوست پاک می‌کند.

لایه برداری پوست از مراحل مهم در روتین مراقبت از هر نوع پوستی است زیرا چربی اضافی پوست را جذب کرده و سلول‌های مرده پوست را بین می‌برد و ظاهری درخشان و شفاف به پوستتان میبخشد. افراد با پوست نرمال باید از لایه بردارهای مخصوص پوست معمولی که ترکیبات ملایم دارد استفاده کنند.

روتین مناسب پوست نرمال

هدف از استفاده سرم‌ پوست، متعادل و نرمال ‌سازی آن و همچنین برطرف کردن مشکلات آن است.

از آنجایی که پوست نرمال مشکلات خاصی ندارد هدف استفاده از سرم‌ صورت برای این افراد حفظ سلامت و جوانی پوست و نرمال نگه داشتن آن است.

سرم‌ پانتنول برای رطوبت رسانی به پوست و حفظ آن باید روزانه صبح و شب استفاده شود.

سرم سدیم هیالورونات یک آبرسان قوی است و چون یک ماده غیر کومدون‌زا می‌باشد میتوان به راحتی آن را روزانه تا 2 بار استفاده کرد تا پوستتان را عمیقا آبرسانی کند.  

هر روز صبح بعد از شستشو صورتتان روی پوست تمیز اما کاملا خشک از سرم نیاسینامید بزنید تا رطوبت و چربی پوستتان را متعادل کند.

هر شب قبل از خواب از سرم  ویتامین سی قوی استفاده کنید، این سرم به علت آنتی اکسیدان بالا پوست شما را جوان و شفاف کرده همچنین از رادیکال‌های محیطی حفظ می‌کند.

سرم مولتی ویتامین را می‌توانید روزانه صبح یا عصر جهت تقویت و تغذیه پوستتان استفاده کنید .

و در آخر توصیه می‌شود افراد بالا 20 سال برای پیشگیری از ایجاد خطوط ریز و چروک، سرم ضد پیری استفاده کنند.

پوست‌های نرمال می‌توانند 10 روز یکبار از سرم لایه بردار ملایم استفاده کنند تا پوست کدر و سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک کنند.

استفاده از روغن‌ صورت برای پوست‌های نرمال هیچ مشکلی ندارد روغن‌های صورت نوعی نرم‌کننده به حساب می‌آیند، به این معنی که با نرم‌کردن و مهر و موم کردن لایه بیرونی پوست شما به تقویت لایه بیرونی پوست کمک می‌کنند و از هدر رفتن آب از سطح پوست جلوگیری می‌کنند.

 فقط دقت کنید حتما از روغن‌های سبک مانند روغن‌های اسکوالان، جوجوبا و مارولا استفاده کنید.

همه افراد با هر نوع پوست به کرم نرم‌کننده روزانه برای لطافت و محافظت از لایه بیرونی پوست خود نیاز دارند. مرطوب کننده از سد چربی طبیعی پوست محافظت می‌کند همچنین باعث می‌شود پوست بهتر بتواند آب را درون خود حفظ کند.

آخرین مرحله که از مهم‌ترین مراحل و جزء جدا نشدنی در هر روتین مراقبت از پوستی به حساب می‌آید، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF50 می‌باشد به این ترتیب می‌توانید در طول روز پوست خود را از اثرات مخرب اشعه‌ خورشید حفظ کنید.

منبع: EMINENCE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *