اسید لاکتیک درمان جوش‌ و خطوط ریز صورت


اگر کسی به شما بگوید که ماساژ شیر فاسد روی پوست صورت، لک‌های آن را از بین برده و خطوط ریز را کاهش می‌دهد، باور می‌کنید؟ بنظر یک تئوری عجیب می‌آید اما علم این موضوع را اثبات کرده و قدمت آن به مصر باستان برمی‌گردد، هنگامی که کلئوپاترا برای داشتن پوست نرم‌تر در وان شیر حمام می‌کرد و بدون آنکه بداند از مزایای اسید لایه‌بردار موجود در شیر ترش، یعنی اسید لاکتیک استفاده می‌کرد.

اما امروز ماساژ شیر ترش شده روی پوست صورت خوشایند و منطقی نیست، همانطور که گفته شد اسید لاکتیک موجود در شیر ترش باعث بهبود بافت پوست می‌شود، به همین علت امروزه اکثر برند‌های بهداشتی و زیبایی در آزمایشگاه‌ها از این نوع محصولات اسید لاکتیک بدست آورده و در سرم‌های پوست استفاده می‌کنند. اسید لاکتیک اکنون یکی از رایج ترین آلفا هیدروکسی اسیدها است که برای بهبود رنگ و بافت پوست و همچنین لایه برداری ملایم پوست استفاده می‌شود.

اسید لاکتیک چیست؟

شیمیدان سوئدی Carl Wilhelm Scheele اولین کسی بود که این ترکیب را از شیر ترش جدا کرد و در اواخر دهه 1800، داروساز آلمانی Boehringer Ingelheim چگونگی تولید انبوه اسید لاکتیک را زمانی کشف کرد که متوجه شد این اسید یک محصول جانبی است از تخمیر شکر و نشاسته در شیر ترش توسط باکتری‌ها به وجود می‌آید.

MacGregor می‌گوید: اسید لاکتیک، بسته به قدرت آن، یک عامل لایه بردار سبک پوست است که می‌تواند پوست را صاف و درخشان کند و شما می‌توانید اسید لاکتیک را در بسیاری از محصولات حاوی AHA پیدا کنید.

فواید لاکتیک اسید

باکتری‌ها را از بین می‌برد:

تحقیقات در مورد تأثیرات اسید لاکتیک بر پوست در اوایل تا اواسط دهه 1900 محدود شد، اما نهایتا سال 1985، یک مطالعه نشان داد که اسید لاکتیک به از بین بردن عفونت‌های پوستی در نوزادان تازه متولد شده کمک می‌کند. همچنین در بزرگسالان همین اثر را به ویژه برای پوست‌های تحریک پذیر و آکنه‌زا دارد.

کاهش چین و چروک:

بعدها، در سال 96، زمانی که غلظت‌های  مختلف آن آزمایش شد (5 درصد و 12 درصد)، محققان مشاهده کردند که غلظت بالاتر آن هم در درم و هم اپیدرم (غلظت 5 درصد فقط می‌تواند به اپیدرم برسد) نفوذ کرده و پوست را سفت‌، ضخیم و خطوط ریز و چین و چروک را کمتر می‌کند.

آکنه را کاهش می دهد:

از دیگر ویژگی‌های اسید لاکتیک به دلیل خاصیت پاکسازی و ضد عفونی آن کاهش و از بین بردن آکنه و جوش‌های پوست است.

گردش سلولی را افزایش می دهد:

با افزایش سرعت چرخش سلولی پوست امکان رشد پوست جدید و جوان تر فراهم می‌شود.

رطوبت پوست را حفظ می کند:

لایه برداری پوستی

باعث رشد پوست جدید و جوان تر شده که این پوست جدید رطوبت پوست را به شکل بهتری حفظ می‌کند.

اسید لاکتیک

اسید لاکتیک در مقایسه با سایر اسیدها

تفاوت اسید لاکتیک با سایر اسیدها در اندازه مولکول آن است، در نتیجه نمی‌تواند خیلی به پوست نفوذ کند، که باعث می‌شود شما تحت درمان سطحی بیشتری قرار بگیرید. انواع پوست به ویژه افراد با پوست حساس می‌توانند از اسید لاکتیک به خاطر نفوذ کم در پوست و کمترین ایجاد حساسیت به جای گلیکولیکاسید  یا سالیسیلیک اسید که ممکن است باعث تحریک و اختلال در PH سد پوستی شما شود استفاده کنند.

بنابراین تقریباً هر کسی با هر نوع پوستی می‌تواند از آن استفاده کند. اگر شما فردی هستید که پوست آکنه‌ای دارید و به لایه برداری مکرر در روتین پوست خود نیاز دارید، لاکتیک اسید را جایگزین سالیسیلیک اسید کنید تا سلول‌های مرده پوست را پاک و منافذ را عمیقا تمیز کند.

عوارض جانبی اسید لاکتیک

مانند هر اسید دیگری، استفاده درست و اصولی از آن در روتین مراقبت از پوست بسیار مهم است. دقت کنید هرگز روی پوست تحریک شده یا قرمز از آن استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از هر اسیدی به شکل مکرر می‌تواند منجر به التهاب  پوستی شود که برعکس می‌تواند روند پیری را تسریع کند. استفاده بیش از حد در یک بار مصرف هم می‌تواند منجر به التهاب یا بدتر از آن سوختگی شیمیایی شود. البته اسید لاکتیک در واقع کمتر از اسیدهای دیگر پوست را تحریک می‌کند و بنابراین، می‌توان از آن بیشتر سالیسیلیک اسید استفاده کرد.

نحوه استفاده از آن

رنه رولو، زیبایی‌شناس مشهور توصیه می‌کند که محصولات دارای اسید لاکتیک (مانند سرم پوست یا تونر) را باید به شکل سه بار متوالی استفاده کرد، یعنی باید محصول حاوی اسید را برای سه شب متوالی استفاده کنید، سپس سه شب به پوستتان استراحت دهید و در این سه شب از یک آبرسان قوی مانند هیالورونیک اسید استفاده کنید.

همچنین دقت کنید که در زمان استفاده از اسید لاکتیک هرگز در کنار آن محصولات دیگری که حاوی رتینول هستند و یا از لایه بردار‌های AHA-BHA دیگر استفاده نکنید. همچنین از آنجایی که باعث رشد پوست جدید می‌شود، پوست را نسبت به آفتای سوختگی و حساس می‌کند، بنابراین حتما پس از محصولات حاوی لاکتیک اسید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *