روتین مناسب پوست بالغ و دارای چروک


پوست چین و چروک‌دار

بالا رفتن سن و روند پیری اجتناب ناپذیر است و برای همه افراد اتفاق می‌افتد. پیر شدن به معنای زندگی کردن است، اگر می‌بینید که خطوط و چروک‌ها روی صورت شما شروع به رشد می‌کنند، در واقع آن‌ها نشانه‌ای از تجربه یک زندگی کامل هستند.

با افزایش سن، پوست ما دچار تغییرات زیادی مانند از دست دادن خاصیت ارتجاعی و تشکیل خطوط و چین و چروک می‌شود.

در حالی که متأسفانه هیچ راهی برای متوقف کردن زمان وجود ندارد، فقط داشتن یک روتین مراقبت از پوست ضد پیری می‌تواند به بهبود هر گونه مشکلات پوستی و جوان ماندن شما کمک کند.

بهتر است روتین مراقبت از پوست ضد پیری را در سن 30 تا 40 سالگی شروع کنید، با استفاده از محصولات حاوی ترکیبات دوستدار پوست مانند اسید گلیکولیک و هیالورونیک اسید می‌توانید به حفظ پوستی جوان و درخشان کمک کنید.

1) محلول پاک کننده کرمی

همه افراد باید صورت خود را حداقل یک بار در روز با یک پاک کننده مناسب بشویند. افرادی که پوست چربی دارند دو بار در روز هم می‌توانند پوست خود را بشویند. اگر پوست شما خیلی خشک یا حساس است، یک بار شستشو در شب برای شما مناسب و کافیست.

اگر صورتتان را نشویید و با آلودگی، سبوم و سموم روی پوست به رختخواب بروید، تکرار این عادت می‌تواند کلاژن پوست شما را تجزیه و پوست را زودتر از موعد پیر کند.

صرف نظر از نوع پوست یا مشکلات پوستی، پاکسازی روزانه همیشه ضروری است. اما اگر پوست شما به‌طور مشهودی پیر شده و چروک و خطوط مشخصی دارد، به جای محلول‌های کف‌دار، به سراغ پاک‌کننده‌های کرمی و مغذی بروید. با بالا رفتن سن، پوست رطوبت، مواد مغذی و روغن‌های طبیعی خود را از دست می‌دهد و پوست خشک به نظر می‌رسد. یک پاک کننده کرمی می‌تواند به تامین رطوبت سطح پوست شما کمک کند و ظاهری تازه به آن ببخشد.

2) تونر

استفاده از تونر کاملا اختیاری است. اگر از آن دسته افرادی هستید که حوصله ندارید بیشتر از مراحل اولیه روتین را انجام دهید، می‌توانید از این مرحله گذر کنید. اما برای کسانی که عاشق محصولات لوکس و رسیدگی به پوست هستند، یک تونر آبرسان می‌تواند همیشه پوست را مرطوب و هیدراته نگه دارد، آن را تغذیه کند و pH پوست را متعادل کند.

برخلاف تونرهای قدیمی که همگی بر پایه الکل بودند و باعث خشکی پوست می‌شدند، فرمولاسیون‌ جدید تونرها همگی بر پایه آب است.  

از آنجایی که بسیاری از افراد از شستن صورت خود در صبح خودداری می‌کنند، بهتر است صبح‌ها از یک تونر برای مرطوب کردن مجدد پوست استفاده کنند، تا پوست برای مراحل بعدی آماده شود.

3) سرم صورت

پس از پاکسازی پوست شما کاملا آماده است تا از سرم پوست استفاده کنید.

در این مرحله می‌توانید مشکلات‌ پوست خود را با پیچیدگی بیشتری برطرف کنید. به عنوان مثال، افراد با پوست بالغ ، سرمی احتیاج دارند که به سفت شدن و تقویت پوست کمک کند. مواد بسیار خوبی وجود دارد که می‌تواند به این اهداف کمک کند، دو مورد از فعال‌ترین آن‌ها رتینول و ویتامین سی هستند که معمولا به عنوان روتین ضد پیری پیشنهاد می‌شوند.

در طول روز، از سرم ویتامین سی استفاده کنید که منجر به تولید بیشتر کلاژن شود، لکه‌های تیره را روشن کند، بافت کلی پوست را بهبود بخشد و با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. نیاسینامید می‌تواند پوست واکنش پذیر و حساس را تسکین دهد، بهتر است صبح بعد از ویتامین سی از سرم نیاسینامید استفاده کنید. شب‌ها،  سرم رتینیل پالمیتات (سرم ضد پیری ملایم مخصوص پوست حساس) استفاده کنید تا گردش سلولی پوست و تولید کلاژن را افزایش، رنگدانه‌ها را کاهش و لکه‌های پوست را هدف قرار دهد.

لایه بردارهای AHA و BHA  (مانند گلیکولیک و اسید لاکتیک) می‌توانند ناهمواری بافت پوست را محو کنند.

ااگر پوستتان اجازه داد و سازگار بود 10 روز یکبار با سرم لایه بردار شیمیایی ملایم پوستتان را لایه برداری کنید. 

4) کرم چشم

همه افراد به کرم دور چشم نیاز ندارند، کرم‌های دور چشم به خاطر مواد فعال بیشتر نسبت به سایر محصولات، مراقبت بهتری از ناحیه دور چشم می‌کنند. با بالا رفتن سن، با کاهش الیاف کلاژن و الاستیک پوست رو به رو هستیم، پوست دور چشم بسیار نازک بوده در نتیجه زودتر از نواحی دیگر خطوط و چروک را نشان می‌دهد.

کرم‌های دور چشم می‌توانند این خطوط ریز و همچنین حلقه‌های تیره و پف‌کردگی را محو کنند. (اگرچه، کیسه‌های دور چشم ژنتیکی هستند و با مواد موضعی به شکل کامل قابل درمان نیستند.)

5) روغن صورت

یکی دیگر از علائم پیری پوست کاهش چربی طبیعی آن است. قرار گرفتن روزانه در معرض اشعه‌های مضر ماوراء بنفش، توانایی پوست برای حفظ رطوبت را بیشتر به خطر می‌اندازد و پوست کم آب و کم رنگ به نظر می‌رسد.

برخی کرم‌ها می‌توانند به اندازه کافی حائل خوبی روی پوست ایجاد ‌کنند، اما برخی افراد ترجیح می‌دهند آخرین مرحله روتین را با یک روغن تکمیل کنند. روغن‌ها به شدت مسدود کننده هستند و مانند مهر و موم نهایی روی تمام مراحل قبلی عمل می‌کنند. اگر تصمیم به استفاده از روغن دارید، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید: از آن در حین ماساژ صورت استفاده کنید، آن را به عنوان درمان شبانه به صورت بمالید، یا از مرطوب‌کننده صرف نظر کرده و به جای آن از روغن صورت استفاده کنید.

برای افرادی که پوست پیری دارند، روغن‌های لوکس گوناگونی وجود دارد که می‌توانند آن‌ها را امتحان کنند دانه گل سرخ حاوی اسیدهای چرب و ویتامین سی است، روغن آرگان دارای خواص ضد التهابی است، و روغن دانه مورینگا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسید اولئیک است که از لایه بیرونی پوست حفاظت می‌کند.

6) لایه برداری هفتگی

پوست همه احتیاج به لایه برداری ندارد. مخصوصا افرادی که پوست حساسی دارند. کسانی که از سرم حاوی رتینول استفاده می‌کنند در واقع به طور مرتب پوست خود را لایه برداری می‌کنند، زیرا این ماده باعث گردش سلولی می‌شود. اما برای کسانی که پوستشان تحمل بیشتری دارد، لایه‌برداری انتخاب خوبی است زیرا سلول‌های مرده روی سطح اپیدرم را پاک کرده و همچنین رنگ و بافت آن را یکدست می‌کند.

7) استفاده از ضد آفتاب

همه افراد با هر نوع پوست و در هر شرایط سنی به ضد آفتاب احتیاج دارند. دو دسته SPF وجود دارد، شیمیایی و معدنی. توصیه می‌شود از کرم‌های ضدآفتاب معدنی مانند آن‌هایی که حاوی اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم هستند، استفاده کنید، زیرا این کرم‌ها در جلوگیری از اشعه‌های UVA و UVB موثرترند.

نکاتی که افراد با پوست بالغ باید رعایت کنند:

چون پوست شما بالغ و یا کمی پیر شده به این معنی نیست که باید از آرایش کردن اجتناب کنید. در عوض، باید به دنبال محصولات آرایشی باشید که ترکیبات مورد نیاز پوستتان را داشته باشد. بهتر است از کرم پودرهای حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید.

آرایش را به آرامی پاک کرده و پوستتان را نکشید به ویژه ناحیه دور چشم.

نکته دیگری که افراد با پوست بالغ بهتر است رعایت کنند، حتما قبل از اینکه برای خواب آماده شوید، آرایش خود را پاک کنید. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ، قبل از خواب با میسلار آرایش خود را پاک کنید.

 

منبع: lorealparisusa.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *