روتین مناسب پوست حساس


با توجه به تنوع بالا محصولات در صنعت مراقبت از پوست، انتخاب نهایی برای ما بسیار سخت و تعداد زیاد آن‌ها همواره ما را وسوسه خواهد کرد، اما در آخر نمی‌توانیم همه آنها را امتحان کنیم به ویژه اگر پوست حساسی داشته باشیم، باید مراقب آنچه به صورت و بدن خود می‌زنیم باشیم.

اولین قدم این است که بفهمید آیا پوست شما حساس است؟ و اینکه علت پوست حساس چیست؟ در مرحله بعد، یاد می‌گیریم در محصولاتی که استفاده می‌کنیم به دنبال چه ترکیباتی باشیم، و از چه ترکیباتی اجتناب کنیم؟ هنگامی که با نیازهای پوست خود هماهنگ شدید، می‌توانید به راحتی روتین مناسب پوست خود را بسازید. 

پوست حساس چیست؟

پوست حساس شرایطی است که در آن پوست شما واکنش بیش از حد به عوامل محیطی نشان می‌دهد. عموماً موادی که محرک هم تلقی نمی‌شوند در این پاسخ غیرطبیعی دخیل هستند.

این عوامل تحریک کننده در افراد مختلف متفاوت است. همچنین توجه داشته باشید که پوست حساس لزوما چیزی نیست که از سنین پایین تجربه کنید. در هر سنی، بدون توجه به سایر زمینه‌های پوستی که ممکن است داشته باشید، می‌توانید به طور ناگهانی حساسیت پوستی را تجربه کنید.

آیا من پوست حساسی دارم؟

چک لیست قطعی وجود ندارد که متخصصان پوست برای تعریف پوست حساس از آن استفاده کنند.

با این حال، چند علامت مشخص وجود دارد که می‌تواند به شما در تشخیص این نوع پوست کمک کند. به عنوان مثال، اگر پوست شما در هنگام قرار گرفتن در معرض عناصر خاصی مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید یا فرمول‌های خاص مراقبت از پوست قرمز یا لکه‌دار می‌شود، حساس است. سایر علائم پوست حساس ممکن است شامل خارش، سوزش و احساس سفتی باشد.

حساسیت پوستی

در محصولات مراقبت از پوست به دنبال چه ترکیباتی باشیم؟

اگر احساس می‌کنید که پوست شما حساس است، چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که بدون عطر و سایر محرک‌های بالقوه مانند الکل هستند. دوم، تمام تلاش خود را بکنید تا به دنبال فرمول‌های ملایمی باشید که برای پوست‌های حساس آزمایش و طراحی شده‌اند و تا آنجا که ممکن است روتین خود را ساده نگه دارید. این کار شانس شما را برای وارد کردن هرگونه محرک احتمالی به پوست کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، الکل می‌تواند به طور باور نکردنی پوست را خشک و تحریک کند همچنین عطر و اسانس باعث تحریک و ایجاد مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش می‌شود.

روتین 7 مرحله‌ای مراقبت از پوست‌های حساس

مرحله 1: پاک کننده

پاک کردن آرایش برای مراقبت از پوست حساس امری ضروری است. به ناحیه اطراف چشم توجه بیشتری داشته باشید اغلب این ناحیه حساس‌ترین قسمت صورت است.

روتین مراقبت از پوست باید با یک پاک کننده شروع شود. شما می‌توانید بهترین و گرانترین محصولات راتهیه کنید، اما اگر آنها را روی کثیفی، آلودگی، آرایش، ضد آفتاب و سایر ناخالصی‌هایی که روی سطح پوست هستند بزنید، هرگز به درستی جذب پوست نشده و موثر واقع نمی‌شوند.

اگر پوست را به درستی پاکسازی نکنیم، پوست در معرض خطر مسدود شدن منافذ توسط ناخالصی‌های ذکر شده قرار گرفته و باعث ایجاد جوش و تحریک پوست شده و آن را کدر می‌کند. به دنبال یک فرمول ملایم باشید که پوست شما را پاک کرده اما چربی‌های ضروری آن را از بین نبرد.

مرحله 2: تونر بدون الکل

تونرها طیف گسترده‌ای از مزایا را ارائه می‌دهند، از جمله متعادل کردن سطح pH پوست پس از پاکسازی، تسکین پوست و از بین بردن هر گونه ذرات باقی مانده و آلودگی که با شستن از بین نرفتند. انواع پوست‌های حساس می‌توانند از تونر بهره ببرند، اما باید از تونر‌هایی که با الکل زیاد یا مواد قابض فرموله شده‌اند، دوری کنید. ترکیبی را استفاده کنید که موادی آرام بخش و ملایم دارد.

مرحله 3: سرم

سرم‌ها مرحله‌ای مهم در روتین مراقبت از پوست است، آن‌ها می‌توانند مشکلات خاصی مانند چین و چروک، خطوط ریز، لکه‌های تیره و موارد دیگر را هدف قرار دهند.

بهتر است هر صبح روی پوست تمیز از سرم نیاسینامید بزنید و پس از جذب آن، سرم پانتنول بزنید، این دو سرم هر دو ضد التهاب، حساسیت و قرمزی پوست هستند و می‌توانند پوست شما را رطوبت رسانی و چربی و PH آن را کاملا کنترل ‌کنند.

شب‌ها روی پوست تمیز، سرم دور چشم و بعد از آن از سرم رتینیل‌پالمیتات بزنید زیرا نسبت به چهار رتینوئید دیگر کمترین میزان تحریک‌ را داشته و برای کسانی که پوست حساسی دارند انتخاب خوبی است.

و در آخر از سرم پانتنول بزنید.

سرم ویتامین سی  برای انواع پوست حتی پوست‌های حساس مناسب است. افراد دارای حساسیت پوستی بهتر است از سرم ویتامین سی با درصد پایین‌تر استفاده کنند.

مرحله 4: مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده بر پایه آب، غیر کومدون‌زا و بدون عطر استفاده کنید. سعی کنید زمانی که پوست شما هنوز کمی مرطوب است آن را به پوستتان بزنید، مرطوب نگه داشتن پوست به کاهش خطر تحریک آن بسیار کمک می‌کند.

مرحله 5: کرم دور چشم

بهتر است صبح و شب کرم دور چشم بزنید زیرا اگر غالب پوست صورت شما حساس است، قطعا پوست اطراف چشم شما نیز نازک‌تر و حساس‌تر است. پس هرگز آن را بدون مراقبت به حال خود رها نکنید.

مرحله 6: ضد آفتاب

اگر یک محصول وجود داشته باشد که همه‌ی افراد با هر نوع پوستی باید روزانه در روتین خود استفاده کنند، آن کرم ضد آفتاب است. نه تنها می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند، بلکه می‌تواند آسیب‌های پوستی را که باعث تضعیف سد پوستی(لایه محافظ پوست) و بروز حساسیت می‌شود را هم از بین ببرد. به دنبال ضد آفتابی باشید که برای پوست حساس طراحی شده باشد.

مرحله 7: استفاده از ماسک (هفتگی)

ماسک‌های صورت برای پوست‌های حساس بسیار عالی هستند به شرطی که کم استفاده شوند، آن‌ها برای کاهش قرمزی و تسکین پوست موثرند، ماسکی با ترکیبات آرام بخش، آبرسان و ترمیم کننده مانند بابونه انتخاب کنید. ماسک‌های فرموله شده با بلغور جو دوسر و آلوئه ورا نیز می‌توانند پوست‌های حساس را جوان نگه دارند.

مراقبت‌‌های ویژه از پوست حساس

آب به آرامی چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد، سعی کنید در زمان کوتاه حمام کنید، حدود پانزده دقیقه کافی است.

از دوش گرفتن با آب خیلی داغ خودداری کنید به ویژه در ماه‌های سردتر سال، زیرا آب داغ می‌تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.

هنگام شستشو، از صابون‌های ملایم استفاده کنید و از صابون‌های حاوی رنگ، عطر، و مواد ضد باکتری خودداری کنید.

متخصصان پوست می‌گویند برای تمیز کردن پوست خود نیازی به لایه برداری ندارید زیرا می‌تواند باعث بروز حساسیت در پوست شما شود.

skincare.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *