شامپو حاوی سالیسیلیک اسید برای چه مواردی استفاده می شود؟


شما ممکن است سالیسیلیک اسید را به عنوان یک ماده موثر در از بین بردن آکنه بشناسید، اما این دارو می‌تواند فراتر از تونرها و لایه بردارهای صورت عمل کند.عملکرد سالیسیلیک اسید در شامپو، تجزیه سلول‌های مرده پوست است. این کار به طور علمی برای کمک به درمان شرایطی که روی پوست سر تأثیر می گذارد، مانند درماتیت سبورئیک و پسوریازیس ثابت شده است. اگر کنجکاو هستید که آیا سالیسیلیک اسید می تواند به درمان پوست سر خشک، خارش دار و پوسته پوسته کمک کند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و عوارض جانبی احتمالی، ادامه مطلب را بخوانید. در مورد هر گونه نگرانی با یک متخصص پوست صحبت کنید.

مزایای شامپو حاوی سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید با حل کردن سلول های مرده پوست روی سرعمل می کند. در برخی از بیماری‌های پوستی و پوست سر، سلول‌های مرده پوست می توانند تجمع پیدا کنند و تکه‌های ضخیمی از پوست خشک ایجاد کنند. شامپو حاوی سالیسیلیک اسید با تجزیه این تکه‌ها و در عین حال افزایش رطوبت برای جلوگیری از تشکیل آنها می‌تواند مفید باشد.

این شامپو می تواند به درمان شرایط زیر کمک کند:

پوسته سر (Dandruff)

پوسته سر مشکل رایج پوست سر است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. این پوسته‌های سفید رنگ می‌توانند روی موها و شانه‌های شما جمع شوند.

سالیسیلیک اسید یکی از ترکیبات موجود در شامپوهای ضد پوسته سر بدون نسخه (OTC) است. این ماده می‌تواند به خلاص شدن از شر پوسته‌ها در عین حال مرطوب کردن پوست سر خشک کمک کند. شما می‌توانید از این شامپو برای پوسته سر فصلی یا به طور منظم برای کمک به حفظ سطح رطوبت پوست سر خود استفاده کنید.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک به شدت به پوسته سر (Dandruff) مرتبط است و با پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر نیز مشخص می‌شود. این بیماری التهابی پوست به داشتن پوسته‌های چرب به جای پوسته‌های خشک شهرت دارد.

ممکن است بتوانید درماتیت سبورئیک را از طریق مشاهده تکه های پوست چرب در مناطقی از پوست به غیر از پوست سر، مانند گوش‌ها و صورت تشخیص دهید.

شامپوحاوی سالیسیلیک اسید می‌تواند در درمان درماتیت سبورئیک که روی پوست سر ایجاد می‌شود، کمک کننده باشد. با این حال، این شامپو ممکن است برای سایر نقاط بدن تحریک کننده باشد.

موارد استفاده غیر موثر شامپو سالیسیلیک اسید برای پوست سر

شواهد علمی کافی برای اثبات اثربخشی شامپو سالیسیلیک اسید در موارد زیر وجود ندارد:

پسوریازیس

پسوریازیس نوع دیگری از بیماری التهابی پوست است که می تواند تمام نواحی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری پوستی به دلیل ایجاد لکه های ضخیم، قرمز-نقره ای و خشک پوست شناخته می شود و ناشی از افزایش سرعت چرخش سلولی (turnover) سلول های پوستی است. زمانی که پوست شما سلول های جدید را با سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی تولید کند، سلول های مرده پوست فرصت تجزیه شدن را پیدا نمی کنند و در نتیجه روی سطح پوست انباشته می شوند. برای درمان پسوریازیس پوست سر، معمولا از شامپوهای تجویزی استفاده می‌شود. سالیسیلیک اسید تنها یکی از روش‌های تجزیه سلول‌های اضافی پوست برای تسکین پوست سر است.

ریزش مو

سالیسیلیک اسید به طور مستقیم ریزش مو را درمان نمی کند. با این حال، این ماده می تواند با کاهش خارش پوست سر و تمایل به خاراندن آن، به طور غیرمستقیم خطر ریزش مو در آینده را کاهش دهد.

دلیل این امر آن است که خاراندن مداوم پوست سر می تواند باعث تحریک و التهاب شود. با گذشت زمان، این تحریک ممکن است به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. بنابراین، با کمک به کاهش خارش و التهاب، سالیسیلیک اسید می تواند به طور بالقوه از ریزش مو ناشی از خاراندن جلوگیری کند.

در صورت هر کدام از مشکلات ذکر شده پیشنهاد می‌کنیم از شامپو ضد شوره گریفین که حاوی سالیسیلیک اسید است استفاده کنید، اگر با شوره سر درگیر هستید و در عین حال ریزش مو هم دارید پیشنها می‌کنیم از شامپو کافئین دبل افکت گریفین استفاده کنید زیرا هم خاصیت ضد شوره دارد یعنی سالیسیلیک اسید شامپو باعث پوسته ریزی شده و کف سر را پاک می‌کند و در ادامه پوست سر آماده برای دریافت مواد فعال مورد نیاز رشد مو است و کافئین را جذب می‌کند.

عوارض جانبی و نکات احتیاط در استفاده از شامپو حاوی سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید برای اکثر مصرف کنندگان بی خطر تلقی می شود، اما ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست شود. عوارض جانبی احتمالی مرتبط با آن عبارتند از:

  • افزایش خشکی پوست سر
  • احساس سوزش
  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن پوست

واکنش های آلرژیک به اسید سالیسیلیک

واکنش‌های آلرژیک به سالیسیلیک اسید نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از استفاده از این شامپو، باید [به طور اورژانسی] به دنبال کمک پزشکی باشید:

تورمی که در حال گسترش است.

بثورات قرمز

کهیر

مشکلات تنفسی

سرگیجه

بارداری، شیردهی و بیماری‌های کبدی و کلیوی

تاثیر سالیسیلیک اسید بر روی جنین در دوران بارداری به طور کامل شناخته نشده است و مطالعات کافی در این زمینه انجام نگرفته است. بنابراین، در صورت بارداری یا شیردهی قبل از استفاده از شامپو سالیسیلیک اسید با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده از شامپو سالیسیلیک اسید

مانند هر داروی دیگری، شامپو سالیسیلیک اسید فقط در صورت استفاده صحیح موثر است. برای استفاده صحیح مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مو و پوست سر خود را کاملا با آب ولرم خیس کنید.
  2. مقدار کمی از شامپو را به طور مستقیم روی پوست سر بمالید، در صورت نیاز می‌توانید مقدار بیشتری اضافه کنید.
  3. با ماساژ دادن پوست سر، شامپو را به حالت کف درآورید. از اسکراب یا مالش شدید شامپو روی ساقه مو خودداری کنید.
  4. اجازه دهید شامپو تا 5 دقیقه روی سر بماند.
  5. موهای خود را کاملا آبکشی کنید.

بهترین اثر شامپو سالیسیلیک اسید زمانی است که به طور مرتب و هفتگی استفاده شود. اما ممکن است یک متخصص پوست برای بهبود سریعتر شرایط شما، استفاده روزانه از شامپو را تجویز کند. حتی پس از بهبود وضعیت پوست سر، احتمالا نیاز به استفاده یک یا دو بار در هفته از شامپو سالیسیلیک اسید برای کنترل و نگهداری داشته باشید.

کجا شامپو سالیسیلیک اسید تهیه کنیم؟

شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید با غلظت‌های مختلف به طور گسترده در داروخانه‌ها در دسترس هستند. توصیه می‌شود ابتدا با کمترین غلظت شروع کنید و در صورت نیاز به تدریج به سمت غلظت بالاتر بروید.

جمع بندی

سالیسیلیک اسید یکی از گزینه های درمانی رایج برای مشکلات پوست سر از جمله پوسته سر (Dandruff) و درماتیت سبورئیک پوست سر است. هیچ مدرکی دال بر اثربخشی این شامپو برای درمان پسوریازیس، ریزش مو یا سایر مشکلات مو وجود ندارد. با این حال، داشتن پوست سر سالم تر می تواند به طور کلی به داشتن موهای سالم تر منجر شود.

اگر بعد از استفاده از شامپو اسید سالیسیلیک بدون نسخه (OTC) مشاهده کردید که وضعیت پوست سر شما بهبود نیافته است، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آنها ممکن است فرمول دیگری تجویز کنند یا درمان جایگزینی را به شما پیشنهاد دهند.

منبع: healthline.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *