شوره سر چیست؟


شوره سر به بیماری (درماتیت سبورئیک) مرتبط است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست کف سر می شود و این عارضه فقط روی پوست سر ایجاد می‌شود.  شوره سر آنقدر رایج است که تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

خارش پوست سر، دقیقا به شما چه می گوید؟

در ادامه مطلب با علائم رایج شوره سر و راه‌هایی برای داشتن دوباره پوست سر سالم آشنا شوید.

پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر، علائم اصلی شوره سر هستند. پوسته های سفید و چرب معمولاً در موها و روی شانه های شما جمع می شوند و اغلب در ماه های پاییز و زمستان که هوا خشک است، وضعیت بدتر می‌شود.

علائم بیشتر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قرمزی: لکه های قرمزی که روی پوست سر و گاهی روی صورت است.

شوره ابرو

ریزش مو

پوسته های خشک روی پوست صورت ،مو یا پوست سر

چگونه از شر شوره سر خلاص شویم

از بین بردن شوره سر می تواند با مصرف داروهایی که هم به صورت تجویزی و هم بدون نسخه قابل تهیه هستند، انجام شود. همچنین برخی از داروهای خانگی نیز وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

درمان

بهترین راه برای خلاص شدن از شر شوره سر، استفاده از شامپو ضد شوره و درمان های پوست سر است. انجمن پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند مراحل زیر را انجام دهید:

از آنجایی که شامپوهای ضد شوره انواع مختلفی داشته و هر کدام دستورالعمل خاص خود را دارند، مهم است که حتما دستورالعمل محصول انتخابی خود را با دقت بخوانید و دنبال کنید. برای مثال حتما مطمئن شوید که آیا باید شامپو را قبل از شستن به مدت زمان معینی روی پوست سر خود نگه دارید یا باید بلافاصله آن را بشویید.

پوست و موی افراد مختلف نیاز به مراقبت های متفاوتی دارد. افراد آفریقایی-آمریکایی ممکن است فقط نیاز داشته باشند یک بار در هفته با شامپو ضد شوره سر خود را بشویند. افراد آسیایی-آمریکایی و افراد با نژاد سفید ممکن است برای دستیابی به بهترین نتیجه، نیاز به استفاده متناوب از شامپوهای ضد شوره مختلف با مواد تشکیل دهنده متفاوت داشته باشند.

بهترین اقدام شما ممکن است صحبت با یک متخصص پوست دارای بورد تخصصی باشد. این متخصص می تواند بهترین محصولات را برای مو و نوع پوست شما و همچنین دفعات استفاده از آنها را تجویز کند.

شامپوهای ضد شوره می توانند دارویی (که برای خرید نیاز به نسخه دارد) یا بدون نسخه در دسترس باشند.  به طور کلی، این بدان معناست که میزان دارو در شامپوهای دارویی کمی بیشتر است.

مواد تشکیل دهنده رایج شامل کتوکونازول، سولفید سلنیوم، قیر ​​زغال سنگ و روی پیرتیون و سالیسیک اسید است. ین مواد معمولاً پوسته های شوره سر را از پوست سر جدا می کنند یا با رشد بیش از حد قارچ مالاسزیا که ممکن است در ایجاد شوره سر نقش داشته باشد، مبارزه می کنند.

مقایسه شوره سر با خشکی پوست سر

تشخیص تفاوت بین شوره سر و خشکی پوست سر ممکن است دشوار باشد، زیرا هر دو می توانند علائم مشابهی داشته باشند. هر دو می توانند باعث پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر شوند.

اما در حالی که شوره سر با درماتیت سبورئیک مرتبط است، خشکی پوست سر به سادگی به دلیل از دست دادن آب زیاد توسط پوست شما ایجاد می شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که به اندازه کافی مایعات دریافت نمی کنید.

همچنین ممکن است بر اثر برخی از محصولات مو که روی پوست سر خود استفاده می‌کنید ایجاد شود، زیرا این محصولات ممکن است چربی طبیعی پوست سر شما را از بین ببرند. اگر در آب و هوای سرد و خشک زندگی می کنید، ممکن است بیشتر در معرض خشکی پوست سر قرار بگیرید.

درمان خشکی پوست سر به طور معمول شامل استفاده از یک شامپو ملایم و بدون دارو است که تا حد امکان مواد افزودنی کمتری داشته باشد که ممکن است رطوبت پوست سر شما را از بین ببرد.

چگونه از ایجاد شوره سر جلوگیری کنیم؟

نکاتی در مورد کارهایی که می توانید برای جلوگیری از شوره سر انجام دهید:

بهداشت خوب را رعایت کنید.  تمام تلاش خود را برای مقابله با تمایل به لمس پوست سر خود انجام دهید، به خصوص اگر از قبل خارش دارد. خاراندن می تواند باعث افزایش تحریک و منجر به چرخه معیوبی شود. هنگام لمس و خاراندن، همچنین می توانید آلودگی را وارد آن ناحیه کنید که می تواند شوره سر را بدتر کند.

تعادل مناسبی برای شامپو زدن پوست سر خود پیدا کنید. به اندازه کافی شامپو بزنید تا چربی ها را کنترل کنید، اما از محصولات زیادی روی موهای خود استفاده نکنید زیرا این کار می تواند پوست سر را تحریک کند.

استرس را کاهش دهید. استرس می تواند برای برخی افراد شوره سر را تشدید یا حتی بدتر کند. در حالی که استرس باعث ایجاد قارچ مالاسزیا روی پوست سر نمی شود، اما اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شود، این قارچ می تواند رشد کند و این دقیقا همان کاری است که استرس با بدن شما انجام می دهد. با پوست سر خود ملایم باشید و آرامش داشته باشید. سعی کنید پیاده روی آرامش بخش داشته باشید یا یوگا تمرین کنید. حتی ممکن است ثبت وقایع استرس زا در یک دفترچه برایتان مفید باشد. بنویسید که آنها چه هستند و چگونه بر شوره سر شما تأثیر می گذارند. به این ترتیب، می توانید تمام تلاش خود را برای اجتناب از محرک های بالقوه در آینده انجام دهید.

هوای تازه به موهایتان برسانید: تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن منظم در فضای باز، به خصوص در جایی که هوا تازه تر است، می تواند به کاهش چربی سر کمک کند.

پوست سر خود را ماساژ دهید: این همچنین ممکن است به جلوگیری از علائم شوره سر هم کمک کند.

موهای خود را برس بزنید: موهای خود را زمانی که مرطوب هستند (نه خیس) حداقل دو بار در روز برس بزنید.

اصطکاک را محدود کنید: از پوشیدن کلاه و روسری، به خصوص از جنس مواد مصنوعی، خودداری کنید.

محصولات مو و پوست سر، چه دارویی و چه غیر دارویی، به صورت محلول، کف، ژل، اسپری، پماد و روغن در دسترس هستند. ممکن است برای یافتن روتینی که برای شما مناسب است، نیاز به امتحان بیش از یک محصول داشته باشید و به احتمال زیاد به درمان مکرر یا طولانی مدت نیاز خواهید داشت.

اگر از هر محصولی دچار خارش یا سوزش شدید، مصرف آن را متوقف کنید. در صورت بروز واکنش آلرژیک – مانند بثورات، کهیر یا مشکل در تنفس  به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید.

شامپوهای ضد شوره بر اساس دارویی که در آنها وجود دارد طبقه بندی می شوند:

شامپوهای حاوی پیریتیون زینک (یک ماده ضد باکتری و ضد قارچ)

شامپوهای حاوی قطران و زغال سنگ سرعت مرگ و ریزش سلول های پوستی روی سر را کاهش می دهد. در صورت داشتن موهای روشن، این نوع شامپو ممکن است باعث تغییر رنگ مو شود.  همچنین می تواند پوست سر را نسبت به نور خورشید حساس تر کند.

شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک به رفع پوسته پوسته شدن پوست سر کمک می کنند.

اگر موهای شما چرب است و مشکل شوره سر دارید پیشنهاد می‌کنیم از شامپو دبل افکت گریفین که هم تقویت کنده و هم ضد شوره است استفاده کنید این شامپو حاوی سالیسیلیک اسید و پیروکتون اولامین است و با پاک کردن شوره سر محیط سر را برای دریافت کافئین شامپو و تقویت پوست کف سر فراهم می‌کند.

شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم  یک ماده ضد قارچ که بهتر است آن را طبق دستورالعمل استفاده کنید و بعد از شامپو زدن به خوبی آبکشی کنید، زیرا می توانند مو و پوست سر را تغییر رنگ دهند.

شامپوهای حاوی کتوکونازول این شامپو برای از بین بردن قارچ های ایجاد کننده شوره سر که روی پوست سر شما زندگی می کنند، ساخته شده است.

شامپوهای حاوی فلوکلینولون که حاوی کورتیکواستروئید برای کمک به کنترل خارش، پوسته پوسته شدن و التهاب هستند.

منبع:  healthline.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *