آیا شامپو کافئین واقعا به رشد مو کمک می کند؟


فواید شامپو کافئین برای مراقبت از پوست به طور گسترده شناخته شده است – به کاهش پف، درخشندگی پوست و کاهش چین و چروک کمک می کند. با این حال، این ماده ضد التهاب همچنین مزایای زیادی برای مراقبت از مو دارد. به طور خاص، شامپوهای حاوی کافئین در حال افزایش هستند و ادعا می شود به تحریک رشد مو کمک می کنند. اما آیا آنها واقعا کار می کنند؟

برای بررسی کامل ادعاهای مربوط به رشد مو، نظریات دو متخصص مو رفتیم: دکتر آوا شامبان، متخصص پوست دارای گواهی بورد و فیلیپ بی، یک آرایشگر مشهور را بررسی کردیم.

فواید شامپو کافئین برای ریزش مو

کافئین یک ماده محرک طبیعی برای سیستم عصبی مرکزی است که بیشتر از دانه های قهوه به دست می آید، اما در انواع خاصی از چای و دانه های کاکائو نیز یافت می شود.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که شامپوهای حاوی کافئین با مصرف موضعی می‌توانند به پوست نفوذ کرده و به پیاز مو برسند، بنابراین بر سلامت مو و پوست سر تأثیر می‌گذارند.

برای مثال، در یک مطالعه، استفاده از شامپو حاوی کافئین تنها پس از دو دقیقه منجر به نفوذ کافئین به پوست سر و همچنین رشد فولیکول‌های مو شد.

بسیاری از مطالعات انجام شده روی محصولات حاوی کافئین برای پوست سر، به رشد مو مرتبط هستند، اما اکثر آن‌ها همچنین مزایای دیگری را به همراه دارند. دکتر شامبان توضیح می‌دهد شامپوهای حاوی کافئین که جذب موضعی کافئین را تأمین می‌کنند، خاصیت گشادکنندگی عروق (باز شدن رگ‌های خونی) را برای پوست سر به ارمغان می‌آورند اما او هشدار می‌دهد که غلظت کافئین باید به اندازه‌ای کم باشد تا بتواند به‌عنوان گشادکننده عروق عمل کند و جریان خون را باز نگه دارد. به این ترتیب، اثر معکوس یعنی انقباض عروق (تنگ شدن رگ‌ها و محدود شدن جریان خون) را تحریک نمی‌کند. فیلیپ بیمی‌گوید که ماساژ دادن شامپو یا محصول حاوی کافئین مانند محلول کافئین که مخصوص استفاده بعد از حمام است به پوست سر نفوذ کرده و باعث  افزایش جریان خون می‌شود.

فیلیپ بی. توضیح می‌دهد که شامپوهای حاوی کافئین، اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول‌های مو می‌رسانند، جایی که ریشه مو پروتئین کراتین را تولید می‌کند. او می‌گوید: کافئین با نفوذ به پوست سر به تقویت گردش خون کمک می‌کند که در نهایت منجر به سلامت بیشتر پوست سر و فولیکول‌ها می‌شود. کافئین مانند یک تمرین ورزشی برای پوست سر و تارهای مو عمل می‌کند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که شامپوهای حاوی کافئین ممکن است به رشد مجدد مو کمک کنند. دکتر شامبان توضیح می‌دهد که کافئین با تحریک ساقه مو، از پروتئین کراتین سالم و سلول‌های اپیتلیال که فاز رشد مو (آناژن) را تحریک می‌کنند، پشتیبانی می‌کند.  یک مطالعه نشان داد که محلول‌های موضعی حاوی کافئین را نباید در درمان آلوپسی آندروژنیک (ریزش موی ارثی) در مردان، نسبت به محلول ۵% مینوکسیدیل (ماده مؤثر در روگین) کم‌اثرتر در نظر گرفت.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که این اثر به دلیل توانایی کافئین در مقابله با  DHT، محصول جانبی تستوسترون که تصور می‌شود به ریزش مو کمک می‌کند، است.

حتی پوست سر و مو هم در معرض آسیب جدی اشعه ماوراء بنفش خورشید قرارمی‌گیرند. یک مطالعه نشان داد که در حالی که اشعه ماوراء بنفش باعث آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود، کافئین موضعی می‌تواند به کاهش این اثرات کمک کند.

دکتر شامبان می‌گوید کافئین که به صورت موضعی از طریق شامپو استفاده و به پوست سر ماساژ داده می‌شود، به تحریک ساقه مو کمک می‌کند. او توضیح می‌دهد: این تحریک منجر به ریشه سالم‌تر، فعال‌تر و کشیده‌تر می‌شود که در نتیجه موهای ضخیم‌تر و قوی‌تری از آن رشد می‌کنند. به طور کلی، شامبان می‌گوید استفاده منظم از کافئین روی فولیکول‌های مو از طریق شامپو، نرم‌کننده یا سایر محصولات درمانی می‌تواند به بهبود ظاهر، تراکم و خاصیت ارتجاعی مو کمک کند.

ملاحظات نوع مو

بر اساس گفته‌ی کارشناسان، شامپوهای حاوی کافئین برای انواع مو بی‌خطر هستند. دلیل این است که کافئین به جای خود مو، بیشتر روی پوست سر و فولیکول‌های مو که در زیر پوست قرار دارند، تأثیر می‌گذارد. در حالی که تقریباً همه می‌توانند از اثرات شامپوهای حاوی کافئین بهره‌مند شوند، اما خاصیت تحریک‌کنندگی آن ممکن است سد دفاعی پوست را مختل کند. افرادی که پوست سر حساس یا مشکلات پوست سر دارند، بهتر است از شامپوهای حاوی کافئین استفاده نکنند، زیرا این شامپوها می‌توانند باعث تشدید التهابات شوند. همانطور که همیشه توصیه می‌شود، قبل از استفاده از هر محصول جدید، یک تست حساسیت کوچک انجام دهید تا احتمال بروز تحریکات پوستی کاهش یابد.

نحوه استفاده از شامپو کافئین

کارشناسان ما موافقند که شامپوهای حاوی کافئین برای استفاده روزانه به عنوان بخشی از برنامه‌ی شستشوی منظم مو ایمن هستند؛ با این حال، پوست سر باید از نظر هرگونه تحریکی به دقت زیر نظر باشد. شامبان و فیلیپ بی توصیه می‌کنند هنگام استفاده از شامپوهای حاوی کافئین، آن را به طور فعال روی پوست سر ماساژ دهید. فیلیپ بی. توضیح می‌دهد: ماساژ دادن این ناحیه به شکستن پوشش چربی روی پوست سر کمک می‌کند تا کافئین نفوذ کرده و اثر خود را بگذارد.  بعد از ماساژ دادن شامپو روی پوست سر، اکثر شامپوهای حاوی کافئین زمان توصیه شده‌ای برای ماندن روی سر جهت جذب بهتر دارند. حتماً دستورالعمل‌ها را بررسی کنید و از نگه داشتن آن روی سر برای مدت طولانی‌تر خودداری کنید، زیرا دکتر شامبان هشدار می‌دهد که کافئین بیش از حد می‌تواند اثر انقباض عروق (تنگ شدن رگ‌ها) داشته باشد.

نتیجه نهایی

شامپو کافئین به دلایلی همه جا در حال ظهور است، آنها فواید زیادی برای موهای شما به ارمغان می آورند. کافئین یک ماده ایمن برای انواع مو است و می تواند به رشد مو کمک کند، سلامت پوست سر و فولیکول های مو را حفظ کند و اثرات آسیب اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد. اگر به دنبال بهبود روال شستشوی موهای خود و تحریک رشد مو هستید، شامپو تقویت کننده یعنی شامپوهای حاوی کافئین را به برنامه خود اضافه کنید.

همچنین مهم است که کل لیست مواد تشکیل دهنده را به دقت بخوانید ، زیرا بسیاری از شامپوهای حاوی کافئین دارای مواد دیگری برای تقویت رشد مو هستند که ممکن است سابقه حساسیت به آنها داشته باشید.

برای خرید شامپو کافئین گریفین می‌توانید به راحتی از طریق وبسایت گریفین خرید خود را انجام دهید.

منبع: byrdie

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *