8 نکته برای مردان بالای 40 سال برای شروع روتین مراقبت از پوست


درست است که شاید وقتی جوان‌تر بودید خیلی به پوست خود اهمیت نمی‌دادید چون فکر می‌کردید نیازی به این کار نیست، در واقع خیلی از مردها اینطور فکر می‌کنند حتی می‌توان گفت اکثر مردها، یا بهتراست بگوییم تقریبا همه مردها، از چهل سالگی به بعد متوجه تغییراتی در صورتشان می‌شوند. این تغییرات، مثل چروک‌های اطراف چشم یا لکه‌های تیره روی گونه‌ها، انگار که یک ‌شبه ظاهر شده و وقتی متوجه آن می‌شوید می‌توانند شوکه‌کننده باشند. به جای اینکه از خودتان بخاطر اینکه زودتر از پوست خود مراقبت نکردید عصبانی باشید، هر چه زودتر یک روتین مراقبت از پوست را شروع کنید. درست است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، اما دکتر جاشوا زایکنر، متخصص پوست، مدیر بخش تحقیقات زیبایی و بالینی، بخش پوست در بیمارستان کوه سینا در نیویورک می‌گوید: هیچ وقت برای شروع رسیدگی به پوستی که در حال پیر شدن است دیر نیست، درست مثل آنکه هیچ وقت برای رفتن به باشگاه دیر نیست، ما اینجا هستیم تا به شما در پیدا کردن روتین و محصولات مورد نیاز پوستتان کمک کنیم.

در 40 سالگی چه اتفاقی برای پوست شما می افتد

دلیل اینکه ممکن است در چهل سالگی متوجه چروک و مشکلات دیگری مثل لکه‌دار شدن یا خشکی پوست شوید این نیست که به شکل ناگهانی و یک شبه روی پوست ظاهر شده است دکتر کنت هاو، متخصص پوست می‌گوید: شما فقط به یک نقطه عطف رسیدید، پیری و مشکلات دیگه پوست در واقع به مرور زمان اتفاق می‌افتد، اما شما احتمالا حتی متوجه ایجاد آن نشدید تا زمانیکه به اندازه کافی واضح شدن که توجه شما را جلب کنند.

برای مثال، از دست دادن کلاژن خیلی زودتر از 40 سالگی شروع می‌شود. دکتر دایان دیویس، متخصص پوست مستقر در هوستون می‌گوید : همه ما از سن ۲۰ سالگی هر سال حدود ۱ درصد کلاژن را از دست می‌دهیم و قطعا تا سن ۴۰ سالگی شروع به دیدن چروک‌ها ئ تغییرات می‌کنیم. با گذشت زمان، از دست دادن کلاژن منجر به پوستی خشک‌تر با بافت زبرتر می‌شود و به اندازه سال‌های جوانی پُر یا مرطوب و هیدراته نیست. آسیب نور خورشید هم به همین شکل جمع شده، چون پاسخ آنتی‌اکسیدانی پوست ما هم با افزایش سن کاهش پیدا کرده، یعنی دفاع طبیعی در برابر آسیب با گذشت زمان ضعیف‌تر شده و منجر به مشکلات رایج پوستی مثل لکه‌های تیره، رگ‌های خونی گشاد شده و رنگ ناهموار پوست شود.

چگونه یک روتین مراقبت از پوست را در دهه 40 خود شروع کنیم؟

به گفته‌ی دکتر زایکنر در حالی که نمی‌توانید آسیبی را که پوست شما قبلا دیده را جبران کنید، می‌توانید از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنید و به معکوس کردن برخی از تغییرات ایجاد شده کمک کنید. اولین قدم، داشتن یک روتین مراقبت از پوست متمرکز بر جلوگیری از آسیب‌های محیطی در طول روز و ترمیم پوست در طول شب است. لازم نیست برای اینکه موثر باشد روتین خود را پیچیده کنید.

8 نکته برای مردان بالای 40 سال

1. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

تقريبا تمام تغييرات پوستی که ممکن است در چهل سالگی شروع به دیدن آن کنید می‌توانند به یک چیز مرتبط باشند، آسیب نور خورشید! و این به معنی سوختگی‌های ناشی از آفتاب نیست؛ پوست ما هر روز تحت تاثیر اشعه خورشید قرار می‌گیرد، چه بیرون هوا آفتابی باشد چه نباشد. دکتر زایکنر می‌گوید: نور ماوراء بنفش (UV) بزرگترین عامل محیطی است که هم به پیری زودرس و هم به سرطان‌های پوستی منجر می‌شود. اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند کلاژن پوست را که تا ۴۰ سالگی در حال کاهش هست ضعیف کرده و به ساختار اصلی پوست آسیب بزند، که در نتیجه با افزایش تولید رنگدانه، بزرگتر شدن منافذ، قرمزی و مویرگ‌های خونی پاره شده به خاطر رشد رگ‌های خونی، منجر به لکه‌های تیره هم می‌شود. با این همه چه باید کرد؟ دکتر زایکنر می‌گوید: استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب را آغاز کنید! استفاده از کرم ضد آفتاب به طور قطع خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد، از پیری زودرس جلوگیری کرده و حتی می‌تواند علائم پیری را معکوس کند. احتمالا دلیل این امر آن است که پوستِ محافظت‌شده می‌تواند به شکل بهتری خود را ترمیم کند و منظور ما تنها زمانی نیست که به ساحل می‌روید یا در حیاط کار می‌کنید. هر صبح که از خواب بیدار می‌شوید، کرم ضد آفتاب سبک و مخصوص صورت را به پوست خود بزنید. بسیاری از متخصصان پوست، ضد آفتاب‌های حاوی مواد معدنی مثل اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم را توصیه می‌کنند که محافظت فیزیکی در برابر اشعه‌های فرابنفش ارائه می‌دهند، اما برخی از آقایان ضد آفتاب‌های شیمیایی را سبک‌تر و راحت‌تر می‌دانند. هر کدام را که انتخاب می‌کنید، باید محصولی باشد که واقعا هر روز استفاده کنید و حداقل دارای SPF 30 باشد.

2. صورت خود را بشویید

در جوانی شاید فكر می‌کردید تنها با پاشیدن آب به صورت به سلامت پوست خود رسیده‌اید، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که از این طرز فكر فاصله بگیرید. پاکسازی مناسب، فارغ از سن، امری مهم است، اما در دهه چهارم زندگی، با شکل‌گیری یک روتین هدفمند مراقبت از پوست، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. دکتر دیویس می‌گوید: شستشوی روزانه‌ی صورت، آلودگی و چربی را پاک کرده و منافذ را باز می‌کند. بدون پاکسازی مناسب، نفوذ سایر محصولات و اثرگذاری آن‌ها بر پوست دشوار می‌شود.

هر شب از یک پاک‌کننده‌ی مخصوص صورت استفاده کنید تا آلودگی و آلاینده‌هایی که در طول روز روی پوستتان جمع شده‌اند را از سطح پوست پاک کنید. اگر پوست شما چرب یا مستعد آکنه است، دکتر دیویس پاک‌کننده‌ای حاوی بنزوئیل پروکسید یا حاوی اسید سالیسیلیک را برای کنترل چربی و جوش‌ها توصیه می‌کند.

3. پوست خود را به طور منظم لایه برداری کنید

چرخه‌ی معمول زندگی سلول‌های پوستی شما حدود ۲۸ روز است، اما با افزایش سن، این دوره طولانی‌تر می‌شود. این بدان معناست که زمان بیشتری طول می‌کشد تا از سلول‌های مرده‌ی پوست خلاص شوید و آن‌ها می‌توانند مدت بیشتری روی سطح پوست‌تان باقی بمانند و چهره‌تان را کدر و خسته نشان دهند. لایه‌برداری به سلول‌های مرده کمک می‌کند تا مسیر خود را به سوی زدوده‌ شدن طی کنند. دکتر هاو می‌گوید: اگر به طور مرتب لایه‌برداری کنید، پوست‌تان بهتر به نظر می‌رسد و همچنین جذب هر محصولی را که استفاده می‌کنید، بهبود می‌بخشد. برای تازه و آماده نگه داشتن پوست خود، یک بار در هفته شب‌ها پس از شستن صورت و اطمینان از خشک سدن کامل پوست از سرم لایه بردار شیمیایی استفاده کنید.

سرم لایه بردار گریفین یک سرم ترکیبی AHA BHA است که همزمان لایه برداری سطحی و هم با نفوذ به عمق پوست چربی و آلودگی را از آن جدا می‌‎کند.

4. رتینول را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید

رتینول یا ویتامین A، به ویژه برای آقایان، یک تیر و چند نشان است. استفاده از یک محصول حاوی رتینول، رشد کلاژن در پوست را تحریک می‌کند تا به رفع نشانه‌های پیری کمک کند و در برابر تخریب ناشی از نور خورشید مقابله نماید. اما در حالی که رتینول بیشتر به عنوان یک عنصر ضد پیری شناخته می‌شود، فواید آن فراتر از این است. خاصیت تنظیم و افزایش بازسازی سلولی که با افزایش سن کاهش می‌یابد، بدین معناست که می‌تواند به مشکلات دیگری مانند آکنه، منافذ باز و مسائل مربوط به رنگدانه‌های پوستی نیز بپردازد. تا جایی که به ترکیبات مراقبت از پوست مربوط می‌شود، رتینول تقریباً برای درمان همه‌ی مشکلات پوستی کارآمد است. با وجود آن رتینول برای همه مفید است، اما خالی از عوارض جانبی نیست.طبق گفته‌ی دکتر هاو شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی رتینول، خشکی پوست و ناسازگاری با پوست‌های حساس است. اگر تا به حال از رتینول استفاده نکرده‌اید، بهتر است با مشتقات ملایم‌تر آن مانند رتینیل پالمیتات شروع کرده و آن را یک بار در هفته استفاده کنید تا ببینید آیا پوستتان واکنش نشان می‌دهد یا خیر. به تدریج میزان مصرف را افزایش دهید تا جایی که بتوانید هر شب از آن استفاده کنید. رتینول را فقط در شب استفاده کنید و همیشه در طول روز کرم ضد آفتاب بزنید.

5. آنتی اکسیدان ها

از آنجایی که میزان آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی پوست با افزایش سن کاهش می‌یابد، دکتر هاو بر این باور است که جایگزین کردن آن‌ها با استفاده از سرم‌های پوست آنتی‌اکسیدان می‌تواند به خاموش کردن آتش پیش از شعله‌ور شدن، یعنی مانند عاملی بای پیشگیری از پیر شدن پوست بعد از 30 سال کمک کند. او می‌گوید زمانی که اشعه‌ی فرابنفش به پوست می‌خورد، رادیکال‌های آزاد تشکیل می‌دهد که منجر به آسیب و نشانه‌های پیری می‌شود، اما اگر آنتی‌اکسیدانی وجود داشته باشد، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. این موضوع تنها به اشعه‌ی فرابنفش محدود نمی‌شود آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین می‌توانند در برابر آلاینده‌های محیطی و حتی به طور بالقوه در برابر نور آبی ساطع شده از نمایشگرها محافظت کنند، که یافته‌های روزافزون حاکی از تأثیر مشابه آن بر پوست با نور خورشید است. استفاده از سرم غنی از آنتی‌اکسیدان، مانند سرم ویتامی سی قوی گریفین که حاوی ویتامین سی 12% است که هم ویتامین سی و هم عصا کالاندولا دارد، استفاده از این سرم پوست در هنگام صبح و پیش از ضدآفتاب، یک سد دفاعی چندلایه در برابر آسیب احتمالی ناشی از کمبود آنتی‌اکسیدان به شمار می‌رود.

6. با لک‌های تیره  40 سالگی مقابله کنید

لکه‌های تیره که با عنوان هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب شناخته می‌شوند، می‌توانند در هر سنی ظاهر شوند، اما به دلیل اثر تجمعی آسیب ناشی از اشعه‌ی فرابنفش و التهاب، با افزایش سن رایج‌تر می‌شوند. دکتر دیویس می‌گوید علت آن‌ها آسیب به پوست مانند جای جوش‌های قبلی، اگزما یا بثورات است و زمانی که هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب ایجاد شود، نور خورشید ملانوژنز را تحریک می‌کند که موجب ماندگاری طولانی‌تر رنگدانه می‌شود. استفاده از کرم ضد آفتاب، به ویژه برای افراد با رنگ پوست تیره‌تر که مستعد لک شدن بیشتر پوست هستند، کلید پیشگیری و درمان لکه‌های تیره است. همچنین افزودن سرمی به طور خاص طراحی شده برای درمان لکه می‌تواند به یکدست شدن رنگ پوست و محو شدن لکه‌های موجود کمک کند. یکی از این سرم‌ها سرم ویتامینس ی ملایم است که علاوه بر ویتامین سی 8%  حاوی عصاره ریشه شیرین بیان و نیاسینامید است که این 3 فاکتور کمک کننده اصلی برای از بین بردن لک‌ها است.

7. مردان بالای 40 سال نیاز به مرطوب کردن پوست دارند!

همراه با کاهش کلاژن، توانایی پوست ما برای حفظ رطوبت نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد، که می‌تواند به خشکی و دهیدراته به نظر رسیدن پوست منجر شود. اما این تمام ماجرا نیست، سطح رطوبت پوست به صورت روزانه تغییر می‌کند. دکتر زایکنر که استفاده از مرطوب‌کننده را هم در صبح و هم در شب توصیه می‌کند، می‌گوید: سطوح رطوبت پوست از بعد از ظهر شروع به کاهش کرده و تا شب ادامه می‌یابد. یک مرطوب‌کننده‌ی ملایم، به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و حتی ممکن است در بهبود برخی مشکلات جدی‌تر مانند برخی از انواع روزاسه که در مردان چهل ساله بیشترشایع است و با خشکی پوست تشدید هم می‌شود، مؤثر باشد.

8. تاثیر سبک زندگی روی پوست

در مبارزه با تغییراتی که ممکن است در دهه چهارم زندگی خود مشاهده کنید، ایجاد یک روتین مراقبت از پوست مؤثر، اولین گام به شمار می‌رود، اما اگر واقعاً نگران پوست خود هستید، فراتر از محصولات پوستی خود را بررسی کنید. دکتر هاو می‌گوید: پوست، بازتاب‌دهنده‌ی سلامت کلی ماست به ویژه، مواردی همچون درخشندگی یا رنگ پوست، که جنبه‌ی زیبایی دارند، می‌توانند اطلاعاتی درباره‌ی سلامت بدن به ما بدهند. این نشانه‌ای هشداردهنده و قابل اندازه‌گیری نیست، اما بخشی از معادله است برای مثال، رژیم غذایی تأثیر اثبات‌شده‌ای بر پوست دارد. دکتر زایکنر خاطرنشان می‌کند که غذاهای با قند بالا (گلیسمیک بالا) نه تنها می‌توانند باعث ایجاد جوش‌های آکنه شوند، بلکه می‌توانند منجر به سفت شدن کلاژن شوند که در نهایت ممکن است پوست خشک یا ترک بخورد او می‌گوید، ورزش منظم نیز می‌تواند با کمک به عملکرد بهتر سلول‌های پوستی، از سلامت آن‌ها پشتیبانی کند.

منبع:  menshealth.com

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *