گلیکولیک اسید در مقابل سالیسیلیک اسید


استفاده از اسیدهای مراقبت از پوست ممکن است در ابتدا خیلی قوی برای پوست و برای خیلی از افراد ترسناک به نظر برسد، اما سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید می‌توانند معجزه‌ای برای پوست شما باشند، بنابراین ممکن است بخواهید به آن‌ها فرصت دهید.

هر دو اسید لایه بردار برجسته هستند، اما ممکن است آن‌ها را به دلایل مختلف استفاده کنید،

اسید گلیکولیک معمولاً برای سطح پوست عالی است، به رفع خشکی، از بین بردن پوست مرده، رفع خطوط ریز و افزایش درخشندگی پوست کمک می‌کند.

در همین حال، سالیسیلیک اسید به پاکسازی منافذ، کاهش تولید چربی و درمان آکنه کمک می‌کند.

برخی از افراد حتی بسته به نیازهای پوست خود از هر دو اسید استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گلیکولیک و سالیسیلیک اسید، از تفاوت آن‌ها تا مزایا و بهترین نحوه استفاده از آن‌ها در روتین مراقبت از پوست خود، ادامه مطلب را بخوانید.

گلیکولیک اسید چیست؟

دکتر ملانی پالم، متخصص پوست، می‌گوید: اسید گلیکولیک نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است، گروهی از اسیدهای طبیعی گیاهی و حیوانی که معمولاً برای مشکلات پوستی مانند آکنه، خشکی و پیری پوست استفاده می‌شوند. با افزایش سن، چرخه طبیعی سلول‌های پوست شما کند می‌شود، بنابراین سلول‌های مرده پوست می‌توانند تجمع کنند و باعث مات شدن رنگ پوست شما شوند.

او می‌گوید می‌توانید گلیکولیک اسید را برای لایه برداری و حذف لایه‌های بالایی سلول‌های مرده پوست استفاده کنید تا راه را برای تولید سلول‌های جدید پوست باز کنید.

همچنین دکتر لوری علیکسانیان، پزشک دارای گواهینامه، می‌گوید اسید گلیکولیک را مانند یک لایه برداری شیمیایی ملایم در نظر بگیرید. پوست را روشن می‌کند و می‌تواند به حذف رنگدانه‌های سطحی ناشی از آسیب آفتاب و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک کند.

مزایا و کاربردها

گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید دارای بسیاری از مزایای بالقوه است که برخی از اصلی‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

به رفع خشکی کمک می‌کند: گلیکولیک اسید می‌تواند به رفع خشکی و پوسته پوسته شدن پوست کمک کند و پوستی نرم‌تر برای شما به جا بگذارد.

رنگ پوست را یکدست و روشن می‌کند: خواص لایه برداری گلیکولیک اسید به این معنی است که می‌تواند در کاهش رنگ پوست نامنظم و افزایش روشنایی و درخشندگی مفید باشد.

ظاهر خطوط ریز را کاهش می‌دهد: با افزایش نوسازی سلولی که هنگام استفاده از رخ می‌دهد، ممکن است متوجه شوید که علائم پیری از جمله خطوط ریز کمتر قابل توجه هستند.

لکه‌های تیره و هایپرپیگمنتیشن را کاهش می‌دهد: گلیکولیک اسید می‌تواند وضعیت هایپرپیگمنتیشن را بهبود بخشد و لکه‌های تیره را محو کند.

سالیسیلیک اسید

مانند گلیکولیک اسید ، سالیسیلیک اسید دارای بسیاری از مزایا در بخش مراقبت از پوست است:

پوست شفاف و باز کردن منافذ: سالیسیلیک اسید معمولاً برای لایه برداری ملایم پوست، باز کردن منافذ، پاکسازی سلول‌های مرده و درمان آکنه استفاده می‌شود.

سرم پوست گریفین با طراحی دو لایه بردار پوست یکی ملایم و یکی قوی تمامی پوست ها از چرب، مختلط تا خیلی خشک را دربرمی‌گیرد، هر دو سرم دارای سالیسیک اسید و گلیکولیک اسید است که ترکیب این دو با هم یک لایه بردار دو وجهی که هم منافذ را پاکسازی کرده و هم سلول های مرده را از بین می‌برد، یعنی همزمان دو عملکرد را روی پوست پیاده میکند.

یکدست کردن رنگ و بافت: درست مانند گلیکولیک اسید ، سالیسیلیک اسید می‌تواند ظاهر خطوط ریز و چین و چروک را کاهش دهد و همچنین اثر روشن کنندگی داشته باشد.

تنظیم تولید چربی: آنجلمن می‌گوید اگر پوست مستعد آکنه دارید، سالیسیلیک اسید می‌تواند علاوه بر درمان جوش‌های فعلی، به مرور زمان به بهبود آن کمک کند، زیرا می‌تواند تولید بیش از حد سبوم را تنظیم کند.

هر پوستی باید از چه اسیدی استفاده کند؟

گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید یک گزینه خوب برای افرادی با پوست معمولی، مختلط و چرب است.

به طور کلی به خوبی توسط پوست تحمل می‌شود، اما می‌تواند برای افرادی با پوست حساس باعث کمی تحریک شود.

هنگامی که برای اولین بار شروع به استفاده از گلیکولیک اسید می‌کنید، تجربه کمی خارش یا تحریک هنگام تنظیم شدن پوست شما کاملا طبیعی است.

دکتر پالم می‌گوید: کسانی که پوست مستعد آکنه یا پوست کدر دارند، بیشتر احتمال دارد از ادغام اسید گلیکولیک در روتین مراقبت از پوست خود بهره‌مند شوند. افرادی که مبتلا به پسوریازیس، اگزما، روزاسه یا پوست حساس هستند ممکن است گلیکولیک اسید را تحریک کننده بدانند، بنابراین من همیشه توصیه می‌کنم قبل از استفاده از هر ماده یا محصول جدید مراقبت از پوست در کل صورت یا بدن، آزمایش پچ انجام دهید.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید معمولاً برای همه انواع پوست بی خطر است، اما تمایل دارد برای پوست چرب و مستعد آکنه بهتر عمل کند.

این به دلیل توانایی آن در باز کردن منافذ، متعادل کردن تولید سبوم و کاهش جوش‌ها است. سرم پوست آنتی آکنه گریفین یکی از بهترین سرم ها در  از بین بردن جوش و آکنه دارای سالیسیک اسید و در کنار آن ترکیبی مانند عصاره مریم گلی قرار گرفته که مشکلات پوستی مانند آکنه پوست و انواع جوش را از بین می‌برد.

سالیسیلیک اسید گاهی می‌تواند برای افرادی که پوست بسیار خشک یا حساس دارند یا مستعد اگزما، روزاسه یا پسوریازیس هستند باعث تحریک شود.

علیکسانیان می‌گوید: مانند هر محصول لایه بردار دیگر، افرادی که پوست حساس یا بسیار خشک دارند باید با استفاده از آماده‌سازی‌های با غلظت پایین شروع کنند تا ببینند پوستشان چگونه آن را تحمل می‌کند. علاوه بر این، اگر باردار یا شیرده هستید، پالم تأکید می‌کند که قبل از استفاده از محصولاتی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی

گلیکولیک اسید

برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی که ممکن است هنگام استفاده از محصولات حاوی گلیکولیک اسید تجربه کنید عبارتند از تحریک خفیف، خارش جزئی و حساسیت.

معمولاً این نوع واکنش‌ها پس از چند بار استفاده از محصول فروکش می‌کنند. پالم می‌گوید: اگر هرگونه عارضه جانبی فراتر از این را تجربه می‌کنید، گلیکولیک اسید ممکن است برای شما مناسب نباشد. مانند امتحان کردن هر محصول جدید مراقبت از پوست، مهم است که گلیکولیک اسید را به آرامی در روتین مراقبت از پوست خود معرفی کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می‌دهد.

علیکسانیان می‌گوید: گلیکولیک اسید لایه بالایی سلول‌های مرده پوست را به آرامی جدا می‌کند، بنابراین با پوست تازه لایه برداری شده خود به آرامی رفتار کنید. افرادی که از رتینول استفاده می‌کنند باید هنگام استفاده از گلیکولیک اسید محتاط باشند، زیرا پوست آن‌ها در حال حاضر لایه برداری می‌شود.

برای جلوگیری از تحریک، آنجلمن استفاده از رتینول و گلیکولیک اسید را به صورت متناوب پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید: اگر می‌خواهید از هر دو محصول استفاده کنید، رتینول را شب‌ها و اسید گلیکولیک را صبح‌ها استفاده کنید.

محافظت از پوست خود در برابر آفتاب نیز ضروری است. پالم می‌گوید: اسید گلیکولیک پوست شما را نسبت به نور حساس‌تر می‌کند، بنابراین مهم است که روزانه از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر به طور دقیق استفاده کنید و در صورت امکان از نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

سالیسیلیک اسید

مانند گلیکولیک اسید ، ممکن است با تنظیم شدن پوست شما برای استفاده از سالیسیلیک اسید، عوارض جانبی مانند خشکی، تحریک، قرمزی یا خارش پوست را تجربه کنید.

علیکسانیان می‌گوید، آبرسانی و رطوبت رسانی کامل پوست خود پس از لایه برداری با اسید سالیسیلیک می‌تواند این عوارض جانبی را به حداقل برساند. پیشنهاد می‌کنیم بعد از لایه برداری از سرم آبرسان هیالورونیک اسید گریفین استفاده کنید.

انجلمن می‌گوید: اگر پوست شما بسیار حساس است، ممکن است بخواهید اسید سالیسیلیک را با مرطوب کننده ترکیب کنید یا از غلظت پایین‌تر آن استفاده کنید. اگر عوارض جانبی بدتر شد، او پیشنهاد می‌کند با متخصص پوست خود تماس بگیرید.

اسید سالیسیلیک می‌تواند حساسیت شما به آفتاب را افزایش دهد، بنابراین مهم است که هر روز از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید، حتی اگر هوا ابری باشد.

پالم اضافه می‌کند: علاوه بر استفاده دقیق از SPF، من استفاده از درمان سالیسیلیک اسید را بیش از سه بار در هفته توصیه نمی‌کنم، زیرا می‌تواند باعث تحریک و به خطر انداختن سد پوستی شما شود. به خاطر داشته باشید که نوع محصولی که استفاده می‌کنید نیز مهم است. سرم‌ها و تونرها ممکن است نسبت به یک پاک‌کننده، غلظت بالاتری از سالیسیلیک اسید داشته باشند. همچنین، اگر به آسپرین حساسیت دارید، باید از سالیسیلیک اسید خودداری کنید زیرا این اسید در خانواده آسپرین است.

آیا می‌توانید گلیکولیک و سالیسیلیک اسید را ترکیب کنید؟

به طور کلی، اسید گلیکولیک و سالیسیلیک برای ترکیب کردن ایمن هستند فقط به نحوه واکنش پوست خود توجه کنید و زیاده‌روی نکنید.

پالم می‌گوید: اگر پوست شما می‌تواند آن را تحمل کند، استفاده همزمان از اسید گلیکولیک و سالیسیلیک می‌تواند یک ترکیب قدرتمند در کاهش و درمان آکنه در کنار لایه برداری و معکوس کردن کدری پوست باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که در حال استفاده از دو خاصیت لایه برداری همزمان هستید بنابراین ممکن است تحریک، خشکی و قرمزی بیشتری نسبت به معمول تجربه کنید.

اگر قصد دارید این دو را ترکیب کنید، به یاد داشته باشید که آهسته شروع کنید.

به جای اینکه مستقیماً هر روز از هر دو اسید همزمان استفاده کنید، پیشنهاد می‌کند که ترکیب را فقط یک یا دو بار در هفته استفاده کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می‌دهد.

نتیجه نهایی

هم گلیکولیک و هم سالیسیلیک اسید مزایای چشمگیری دارند و اگر پوست شما به هر کدام پاسخ خوبی نشان می‌دهد، می‌توانید هر دو محصول را در روتین خود بگنجانید.

مانند هر محصولی، این اسیدها نیز برخی عوارض جانبی بالقوه دارند، بنابراین بهتر است قبل از امتحان کردن آن‌ها، به خصوص اگر پوست حساس یا شرایطی مانند روزاسه و اگزما دارید، با یک متخصص پوست مشورت کنید. حتماً آهسته شروع کنید و در صورت بروز هرگونه واکنش نگران‌کننده با پزشک مشورت کنید، اما به طور کلی، هر دو این محصولات برای استفاده در طیف وسیعی از انواع پوست بی‌خطر هستند و می‌توانند تفاوت قابل توجهی در رنگ و بافت، آکنه، پیری پوست و موارد دیگر ایجاد کنند.

منبع: BYRDIE

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *