علائم آسیب سد دفاعی پوست و درمان آن


پس از سال ها تاکید بر استفاده روی اسیدهای لایه بردار و رتینول‌ها، امروز ترند روتین زیبایی محصولاتی هستند که سد دفاعی پوست (بیرونی‌ترین لایه پوست) را تغذیه و مستحکم می‌کنند، که ما را به سمت یک سوال بسیار مهم هدایت می‌کند: سد پوست چیست؟

نظرات دکتر شاری مارچبین، متخصص پوست و دارای مجوز از هیئت مدیره نیویورک سیتی، درباره سد پوست و همه آنچه باید در مورد آن بدانید را جمع آوری و در ادامه مطرح کرده‌ایم.

سد دفاعی پوست چیست؟

سد پوستی که گاهی اوقات به آن “سد رطوبت” نیز گفته می‌شود، اصطلاحی است که برای توصیف لایه بالایی پوست استفاده می‌شود.

پوست سه لایه اصلی دارد: اپیدرم، بیرونی ترین لایه پوست. درم، لایه میانی پوست که حاوی کلاژن، الاستین، اعصاب و رگ‌های خونی پوست است. و چربی زیر پوستی که مانعی بین پوست و ماهیچه ایجاد می‌کند.

اپیدرم شامل سه نوع سلول است:

کراتینوسیت ها : این سلول ها در واقع همان چیزی است که شما به عنوان پوست خود می‌شناسید. اگر پوست را مانند یک دیوار در نظر بگیرید این لایه مانند آجر عمل کرده که همراه با روغن های طبیعی، سرامیدها و کلسترول‌ها چسبی را ایجاد می‌کنند و آنها را به دیواری عمدتاً غیرقابل نفوذ به هم متصل می‌کند.

ملانوسیت ها : این سلول ها ملانین تولید می‌کنند. ملانین رنگ طبیعی پوست را به آن می‌دهد همچنین لایه پوستی ملانین اشعه ماوراء بنفش را جذب کرده تا از ساختارهای زیرین در برابر آسیب UV محافظت کند.

سلول‌های لانگرهان: سلول‌هایی هستند که ایمنی پوست در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را تامین می‌کنند.

بیشتر ارجاعات به سد پوستی بر روی لایه بالایی اپیدرم است.

رطوبت رسانی پوست

چرا سد پوستی مهم است؟

سد پوستی دو نقش اصلی دارد: چیزهای خوب را درون بدن  و چیزهای بد را بیرون از بدن نگه دارد.

 سد پوستی از بدن در برابر سموم، آلودگی و مواد شیمیایی مضر در هوا و اشعه ماوراء بنفش زمانیکه در معرض نور خورشید هستیم حفاظت می‌کند. سد پوستی همچنین به حفظ رطوبت طبیعی بدن با جلوگیری از هدر رفتن آب از طریق اپیدرم کمک می‌کند.

اگر خارجی ترین لایه اپیدرم (لایه شاخی) حاوی آب کافی نباشد، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و خشک، زبر و پوسته پوسته به نظر می‌رسد. پوست کم هیدراته یا دهیدراته قادر به حفاظت درست از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از منابع خارجی مضر نیست.

یک سد پوستی سالم نیز کلیدی برای به دست آوردن پوستی مرطوب، درخشان و یکدست است.

علائم سد پوستی آسیب دیده

اختلال در عملکردهای اصلی سد پوستی به اشکال زیر ظاهر می‌شود:

روزاسه و اگزما: این شرایط تا حدی به دلیل نقص ژنتیکی در سد پوستی به وجود می‌آید. با این حال، آسیب خارجی به سد پوستی می‌تواند باعث بدتر شدن این شرایط شود.

تحریک مزمن پوست

خارش پوست

پوست کم آب و کدر

هایپرپیگمانتاسیون

عفونت و التهابات پوستی

تاخیر در بهبود زخم 

چه چیزی می تواند به سد پوست شما آسیب برساند؟

به طور کلی، گذر زمان و بالاتر رفتن سن به سد پوستی آسیب می‌رساند:

سیگار کشیدن

کمبود خواب

استرس

آلودگی هوا

باد

اشعه ماوراء بنفش

رژیم غذایی ضعیف

شستن مکرر دست‌ها

استفاده از پاک کننده‌هایی که چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد.

استفاده بیش از حد از اسیدهای لایه بردار

استفاده از لایه بردارهای فیزیکی خشن

پوست سالم

محصولات روتین پوست خود را به حداقل برسانید

از محصولات بدون عطر و اسانس استفاده کنید. هنگام استفاده از محصول یا ماده شیمیایی/مواد شیمیایی که ممکن است تحریک یا التهاب را تشدید کند مانند الکل، اسیدهای مختلف (مانند سالیسیلیک اسید و گلیکولیک)، رتینوئیدها (مورد استفاده برای آکنه و روتین ضد پیری) و غیره جانب احتیاط را رعایت کنید. از لایه‌بردارهای خشن به ویژه در ماه‌های سردتر و زمستانی که ممکن است پوست حساس‌تر باشد استفاده نکنید.

از پاک کننده ملایم استفاده کنید

از آنجایی که زندگی در محیط‌های شهری به پوست آسیب می‌رساند، حذف باقی مانده‌های آلودگی از روی پوست به شکل روزانه مهم است.

 همچنین حفظ سرامیدها و روغن‌های طبیعی که مانند چسب عمل کرده و سد پوست شما را کنار هم قرار می‌دهند، بسیار مهم‌تر، به همین دلیل روتین پاکسازی ایده آل به اسن شکل است که آرایش، ذرات ریز آلودگی و کثیفی، بدون از بین بردن چربی خوب پوست، پاک کند.

سرم یا مرطوب کننده‌ محافظ حائل پوست

شما همچنان می‌توانید از اسیدها و/یا رتینول روزانه خود استفاده کنید، اما این مواد را با محصولاتی که سد پوستی شما را تقویت می‌کنند، متعادل کنید. موادی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از سرامیدها، هیالورونیک اسید، گلیسیرین و پترولاتوم. اکثر بیماران با مشکلات آکنه‌ای که پوست حساسی دارند، از پاک کننده قوی گوگرد برای تسکین پوست خود استفاده می‌کنند.

به دنبال یک مرطوب کننده چند وجهی باشید

بهترین مرطوب کننده‌ها ترکیبی از نرم کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها هستند.

مرطوب کننده‌ها آب را جذب و به پوست متصل می‌کنند به این شکل محتوای آب پوست را افزایش می‌دهند. آنها می‌توانند آب را از محیط به سمت پوست بکشند و یا جذب آب لایه بالایی پوست را افزایش دهند. گلیسیرین و هیالورونیک اسید از شناخته شده‌‌ترین  مرطوب کننده‌‌ها و سایر مرطوب کننده‌های پر استفاده، آلفا هیدروکسی اسیدها (گلیکولیک، لاکتیک)، پانتنول، سوربیتول، اوره و پروپیلن و بوتیلن گلیکول هستند.

نرم‌کننده‌ها برای نرم کردن پوست طراحی شده‌اند که شامل ترکیباتی هستند با آنها آشنایی داریم، مانند دایمتیکون، روغن‌های دانه انگور و جوجوبا، کاکائو و کره‌های شی، استئاریل و ستیل الکل‌ها و روغن معدنی. 

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *