چگونه آکنه را درمان کنیم؟


انواع آکنه و را‌های درمان آن

آکنه ناشی از مسدود شدن فولیکول‌های مو است. چربی، آلودگی و سلول‌های مرده، روی سطح پوست، منافذ آن را مسدود کرده و جوش یا عفونت‌های کوچک و موضعی ایجاد می‌کنند. درمان‌ اصلی آن شامل از بین بردن باکتری‌ها و خشک کردن چربی‌های اضافی (کنترل تولید سبوم) که منجر به آکنه می‌شوند و سایر درمان‌های آن شامل تغییرات و اصلاح سبک زندگی، استفاده از داروهای موضعی و سرم‌های پوستی، داروهای خوراکی و سایر روش‌های پزشکی است.

آیا استفاده از سرم برای درمان آکنه خوب است؟

دکتر میشل گرین، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در نیویورک، می گوید، یافتن سرم مناسب می‌تواند به جذب روغن کمک کرده و پوست شما را مات کند، همچنین می‌تواند جوش‌ سرسیاه و سر سفید را کاهش و از ایجاد آن در آینده هم جلوگیری کند. به طور کلی، به دنبال سرم‌های ضد آکنه باشید که در ترکیب آن‌ها از اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک استفاده شده باشد تا به بازکردن منافذ و تسریع گردش سلولی پوست کمک کند.

سرم‌های ضد آکنه اغلب حاوی اسید سالیسیلیک یا مشتقات گیاهی مشابه هستند. همچنین به دنبال نیاسینامید (شکلی از ویتامین B3) باشید که یک ماده تسکین دهنده، آبرسان و ضد التهاب است که با سایر مواد فعال ترکیب شده تا تحریک را به حداقل برساند و پوست حساس را تسکین دهد.

اسید سالیسیلیک یا پاک کننده منافذ:

 یکی از موارد مورد علاقه در صنعت مراقبت از پوست، اسید سالیسیلیک می‌باشد که نه تنها به عمق منافذ پوست نفوذ می‌کند تا آنها را از داخل پاک کند، بلکه به کاهش ترشح سبوم (یکی از دلایل اصلی ایجاد لک و جوش) کمک می‌کند.

آیا سالیسیلیک اسید می تواند به درمان آکنه کمک کند؟

اسید سالیسیلیک یک اسید بتا هیدروکسی بوده و معروف به کاهش دهنده آکنه، لایه برداری پوست و شفاف نگه داشتن منافذ است.

اسید سالیسیلیک برای آکنه‌های خفیف (جوش‌های سرسیاه و سرسفید) بهترین عملکرد را داشته و همچنین می‌تواند به جلوگیری از بروز جوش‌ در آینده کمک کند.

اسید سالیسیلیک چگونه روی آکنه کار می‌کند؟

اسید سالیسیلیک به داخل پوست شما نفوذ کرده و سلول‌های مرده پوست را که منافذ شما را مسدود کرده‌اند، حل می‌کند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بتوانید اثر کامل آن را روی پوست خود ببینید.

آیا اسید سالیسیلیک عوارض جانبی دارد؟

اگرچه اسید سالیسیلیک به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است در شروع استفاده باعث تحریک پوست شود. همچنین ممکن است چربی پوست را بیش از حد از بین ببرد و در نتیجه باعث خشکی و تحریک احتمالی شود.

سایر عوارض جانبی بالقوه عبارتند از:

سوزن سوزن شدن یا سوزش پوست

خارش

لایه برداری پوست

نحوه استفاده

شما هرگز نباید از محصولات مبتنی بر اسید سالیسیلیک برای هر مرحله از مراقبت از پوست خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر در ترکیبات پاک کننده‌ شما اسید سالیسیلیک می‌باشد، مطمئن شوید که این ماده در تونر یا مرطوب کننده شما وجود نداشته باشد.

استفاده از این ماده در هر مرحله از برنامه روزانه می‌تواند پوست شما را خشک کرده و وضعیت آکنه شما را بدتر کند.

همچنین استفاده کردن از ضد آفتاب به شکل روزانه بسیار مهم است. اگرچه این ترکیبات ضد آکنه مانند رتینوئیدها و آلفا هیدروکسی اسیدها باعث ایجاد حساسیت در برابر آفتاب نمی‌شوند، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده می‌تواند آکنه را بدتر کند.

چه مدت طول می کشد تا آکنه از بین برود؟

اکثر جوش ها 1تا 2 هفته طول می‌کشد تا خود به خود از بین بروند. برخی ممکن است تا 6 هفته هم طول بکشد. اگرچه آنها را نمی توان یک شبه درمان کرد، اما می توان بسیاری از آن‌ها را با روش‌های مختلف مانند درمان آکنه با استفاده از سرم‌ ضد آکنه درمان کرد.

اگرچه هیچ درمان کاملی برای آکنه وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سالیسیلیک اسید به رفع جوش‌ها در بسیاری از افراد کمک می‌کند.

نحوه استفاده از سرم ضد آکنه: هر شب یا در صورت نیاز، قبل از خواب روی پوست تمیز به عنوان آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست خود، یک لایه نازک در نواحی مشکل‌دار (جوش و آکنه) بمالید و منتظر بمانید تا کامل جذب شده، سپس می‌توانید از مرطوب کننده استفاده کنید.

منبع:  healthline

هیچ دیدگاهی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *